social network, communication in the global computer networks

Digitaalinen media on noussut maailmalla yhdeksi puhutuimmista aiheista. Yritykset eri puolilta maailmaa liittyvät osaksi siihen ja yksittäisiin käyttäjiin kuuluu jo iso osa maailman väestöä. Niin pienille kuin suuremmillekin yrityksille näkyvyys digitaalisessa mediassa on tällä hetkellä avainsanana menestymiselle ja yhä useampi suomalainen yritys on alkanut heräämään asiaan.

Suomi on hiukan jäljessä verrattuna joihinkin digitalisoituneimmista maista yritysten medianäkyvyyden suhteen, mutta tämä ollaan kuromassa nopeaa vauhtia kiinni, erityisesti uusien ja suurempien yritysten kohdalta. Digitaaliseen mediaan, ja sen sisällä tapahtuvaan markkinointiin panostetaan yhä enemmän, esimerkiksi palkkaamalla ulkopuolista apua markkinointisuunnitelmiin ja mainonnan luomiseen.

Myös digitaalisen median muihin hyötyihin ollaan heräämässä. Sen mahdollistamia tekniikoita käytetään viestinnän nopeuttamisessa entistä enemmän ja esimerkiksi sairaaloissa monia prosesseja nopeutetaan sen avulla.

Digitaalisen median yleistyminen Suomessa on myös nostanut esille paljon uusia yrityksiä sen ympärille. Osa näistä yrityksistä pyrkii tarjoaman palveluita yrityksille, jotka haluavat hyötyä digitaalisesta mediasta. Nämä voivat olla esimerkiksi markkinointitoimistoja, jotka erikoistuvat nykyajan trendeihin. Myös mainostilan myynti suosituilla sivustoilla on lisääntynyt, ja tämän avulla useat sivustot tekevätkin mukavasti voittoa.

Toiset yritykset tarjoavat digitaalisen median palveluita ja tuotteita sekä kuluttajille että muille yrityksille. Nämä voivat olla esimerkiksi suomalaisten nettisivujen myyntiä, kotisivujen suunnittelua tai mitä tahansa digitaalisten tuotteiden tarjoamista. Osa uusista yrityksistä on erikoistunut toimimaan pelkästään netissä, kuten esimerkiksi erilaiset nettikaupat. Suomessa nämä jatkavat suosion kasvattamista, lähinnä johtuen kilpailukykyisistä hinnoista, laajasta valikoimasta ja vaivattomasta postituksesta.

Perinteisten kivijalkakauppojen lisäksi erilaiset palvelut ja viihdykkeet ovat myös siirtyneet enenevässä määrin internettiin. Perinteiset pimeät bingohallit, joissa vanha mummo huutaa numeroita rätisevään mikkiin, ovat vaihtuneet kauniilla grafiikalla ja hyvillä äänitehosteilla varusteltuihin online-peleihin. Verkkobingoa tarjoavat sivustot, kuten Giggle Bingo ovatkin yhä suositumpia suomalaisten pelaajien parissa. Iänikuisten kahvipakettivoittojen sijasta online kasinot tarjoavat huimia bonuksia sekä progressiivisesti nousevia jättipalkintoja.

Suomi on myös perinteidensä mukaisesti kehittämässä uusia keksintöjä tukemaan arkea digitaalista mediaa hyödyntäen. Tällaisia laitteita voidaan käyttää myös yritys- ja palvelumaailmassa. Esimerkiksi kotihoito voi käyttää asiakkaan luona digitaalista jääkaappia, joka muistuttaa automaattisesti työntekijälle, koska on aika lisätä tuotetta kyseiseen jääkaappiin. Kaikki tämä voidaan hoitaa applikaatiolla ja samalla inhimilliset virheet vähenevät.

Suomi on siis kovaa vauhtia nousemassa digitaalisen median suurkäyttäjäksi sekä sen edistäjäksi. Pelkästään uudet digitaaliseen mediaan suuntautuneet yliopisto-opinnot ovat merkkinä siitä, kuinka kovassa arvossa maa näkee uuden median, ja kuinka paljon siihen panostetaan ja luotetaan tulevaisuuden hyvinvoinnin lisääjänä.