new-mediaUusi media, eli uusmedia on internetissä tarvittaessa saatavilla olevaa sisältöä, johon voidaan päästä käsiksi millä tahansa digitaalisella laitteella. Yleensä sisältöön voivat käyttäjät antaa palautetta ja osallistua siihen luovalla tavalla. Esimerkkejä tällaisista sivustoista ovat erilaiset blogit, videopelit, sosiaalinen media, netin tietokirjat kuten Wikipedia ja netissä olevat uutiset.

Yksi uuden median määrittävistä käsitteistä on dialogi ja kommunikointi. Uusi media siirtää sisältöä keskustelun ja viestinnän kautta. Se mahdollistaa ihmisten ympäri maailmaa kommentoida, jakaa ja keskustella useista erilaisista aiheista. Toisin kuin mikään aikaisempi teknologia, uusi media on mahdollistanut interaktiivisen yhteiskunnan.

Useimmat niistä teknologioista, jotka lasketaan uuteen mediaan, ovat digitaalisia, ja niissä on interaktiivisia sekä internetyhteyden omaavia piirteitä. Esimerkiksi tietokoneiden multimedia, DVD:t sekä videopelit ovat tällaisia tuotteita.

Wikipedia on yksi uuden median tuotteista. Se on internetissä toimiva sivusto, jolla on digitaalista tekstiä, kuvaa ja videomateriaalia, nettilinkkien kera. Sivuston tekoon ja muokkaamiseen voivat osallistua kaikki ja palautteen mukaan sivua pyritään kehittämään entistä paremmaksi. Sivusto toimii rahoitusten avulla, ja se onkin noussut yhdeksi suosituimmista nettisivuista. Myös sosiaalisen median sivuista useimmat, kuten Facebook, tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden osallistua sivuston sisällön muokkaamiseen ja sivuston kehittymiseen.

Uuden median avulla on myös luotu internetiin uusia virtuaalisia yhteisöjä, joissa valtioiden tai maantieteen luomilla rajoilla ei ole merkitystä. Näin voidaan poistaa kulttuurien, yhteiskuntien ja sosiaalisten normien luomat rajoitukset ja luoda yhteisempää maailmaa.

Uuden median ala tarjoaa mahdollisuuksia myös monilla osa-alueilla kuten, ohjelmistojen ja videopelien suunnittelulle, televisiolle, mobiililaitteille, radioille, elokuville, markkinoinnille ja mainonnalle. Samalla on luotu useita uusia uria. Nettisivujen suunnittelu, pelien suunnittelu, sisällön tuottaminen, bloggaaminen ja animaatioiden luominen ovat kaikki nousussa olevia aloja, jotka ovat saavuttaneet suuren suosion. Myös markkinoinnin saralla tarvitaan yhä useampia ammattilaisia keskittymään pelkästään uuden median markkinointikeinoihin ja sen moniin mahdollisuuksiin.

Uusi media on siis yhteiskuntaa muokkaavaa mediaa, jolla on suurempi vaikutus koko maapalloon ja sen kehitykseen kuin millään aikaisemmalla medialla tai teknologialla. Se kietoo ihmiset yhteen ja luo uusia mahdollisuuksia melkein rajattomasti.